I1903 fikk Bergens Museum en stor etnografisk samling bekostet av Fridtjof Sundt. Gir det mening å tolke denne samlingen fra et skeivt perspektiv? Flere av gjenstandene fra Egypt og Sør-Asia har en overskridende karakter, og med symbolikk og mytologi knyttet til kjønn og seksualitet.
Over hele verden markeres og skapes status og kjønn gjennom ritualer og gjenstander. Klesdrakt og smykker kan fortelle om en persons sivilstatus. Noen overgangsritualer og initiasjonsritualer er nødvendige for å bli et bestemt kjønn og kunne oppfylle en sosial rolle. I den etnografiske samlingen finnes flere gjenstander og figurer brukt til magi og fruktbarhetsritualer.

Om våren samles brushanene på spesielle spillplasser for å pare seg. Haner med mørke fjærkrager er territorielle, mens de med hvit fjærkrage beveger seg mer fritt på leiken. Brushønene er mindre og mangler den prangende fjærkragen. I 2006 oppdaget forskere at de lenge hadde oversett en tredje type brushaner som var småvokste, og lignet på høner. Kanskje er også andre haner forvirret, da de av og til kan pare seg med de hunn-like hanene. Biologer bør altså ikke ta for gitt at kunnskap alltid er fullstendig, selv for godt studerte arter.

(Klikk på bildet for å utvide).
